Ääntä vuodesta 1986

31 vuotta ääntä. Siihen mahtuu paljon. Mutta mitä me täällä Dictumilla oikeastaan teemme, ja olemme tehneet viimeiset kolme vuosikymmentä? Mukaan on mahtunut valtava kirjo erilaisia projekteja. Jokaisen ydin on ollut välittää viestiä ja tunnetta.

Lyhyesti ja ytimekkäästi, meillä tehdään spiikkejä.

Dictum syntyi vuonna 1986, kun Veikko Honkanen perusti yhdessä kolmen näyttelijäkollegansa kanssa toimiston, jonka kautta kiireiset näyttelijät oli mahdollista buukata erilaisiin äänitöihin. Oli tarve pysyvälle tukikohdalle, jonka kautta olisi helppo hoitaa yhä lisääntyvät mainosspiikit ja muut äänikeikat. Ei mennyt kauaakaan, kun listoille halusi kirjautua yhä useampi näyttelijä ja äänityöläinen. Toimiston nimeksi keksittiin Dictum, joka tarkoittaa latinaksi “sanottua”. Rakennettiin omat ammattistudiot, ja näin sai alkunsa Suomen yksi vanhimmista, yhä toiminnassa olevista äänituotantoyrityksistä.

“Usein se toisen ihmisen ääni saa kuuntelemaan.”

Miksi ääni on niin oleellinen osa markkinointia ja viestintää? Siksi, että sillä luodaan mielikuvia ja tunteita. Sillä vakuutetaan, koulutetaan, nauratetaan tai joskus jopa hämmennetään. Yleensä sillä halutaan myydä tuotteita tai palveluita. Mikä ikinä viesti on, äänellä on suuri vaikutus.

Kuva saa voimaa äänestä. Ääni, kuva ja konsepti yhdessä saavat sanoman uppoamaan siihen kohderyhmään, mihin sen on tarkoituskin. Aina ei toki tarvita spiikkiä, pelkkä musiikki tai upeat ääniefektit voivat tehdä tehtävänsä. Mutta usein se toisen ihmisen ääni saa kuuntelemaan.

Tunteita halutaan herätellä erityisesti mainos- ja brändifilmeissä. On tärkeää luoda jokin tietty mielikuva ja tunnepohja yritykselle tai tuotteelle. Nykyisessä asiakaslähtöisessä markkinoinnissa tämä on korostunut entisestään. Yrityskuva ja brändi ovat tärkeitä ja kilpailu kovaa. Äänellä tosiaan täytyy pystyä vaikuttamaan kuulijaan ja herättämään jokin tietty ajatus, jonka voi sitten erinäisiä polkuja pitkin tuoda osaksi tuottavaa liiketoimintaa.

“Ruuhkaisessa aamumetrossa tai puhelinvastaajassa on paljon miellyttävämpi kuunnella pehmeää, neutraalia ääntä, jossa aksentti on kohdillaan myös vieraskielisissä tiedotteissa.”

Joskus toki tarvitaan myös tiukkaa informaatiota, kuten esimerkiksi metrokuulutuksissa, opetusmateriaaleissa tai puhelintiedotteissa. Selkeä artikulaatio on tällaisissa töissä isossa roolissa, mutta nämäkin äänet herättävät tunteita. Ruuhkaisessa aamumetrossa tai puhelinvastaajassa on paljon miellyttävämpi kuunnella pehmeää, neutraalia ääntä, jossa aksentti on kohdillaan myös vieraskielisissä tiedotteissa. Opetusmateriaalin sisältö menee perille paremmin, kun painotukset ovat kohdillaan. Kun muun muassa tällaiset asiat ovat kunnossa, kuuntelija keskittyy viestin sisältöön. Pieniä, mutta toisaalta kovin suuria ja tärkeitä asioita.

Äänessä on myös se mielenkiintoinen puoli, että se itsessään ilman kuvaa synnyttää kuuntelijan aivoissa visuaalisia ympäristöjä, ihmisiä ja tapahtumia. Esimerkiksi äänikirjaa kuunteleva luo itse oman ympäristönsä tarinalle. Millainen siitä sitten muodostuu on toki kiinni juonesta ja kuuntelijasta, mutta myös äänestä. Voinemme sanoa, että ääni on monin tavoin voimakas työkalu.

”Vaikka ääntä monesti jälkikäsitellään, on muokattavan materiaalin kuitenkin oltava priimaa.”

Ja itse spiikkaaminen, se on aivan oma taiteenlajinsa. Siihen tarvitaan ammattilainen. Mikä tahansa ääni ei aja asiaansa, vaikka soundi olisikin hieno. Painotus, tahti, sävy, ohjattavuus…monia asioita täytyy ottaa samanaikaisesti huomioon studiossa, jossa usein on kourallinen tarkalla korvalla varustettuja asiakkaita kuuntelemassa. Ja aikaa on tunti. Ei mikään helpoin homma! Vaikka ääntä monesti jälkikäsitellään, on muokattavan materiaalin kuitenkin oltava priimaa.

Äänestä on yllättävän haastavaa saada irti tunteita, jotka välittyisivät. Ammattispiikkerin tunnistaakin muun muassa siitä, että hän osaa taipua rooliin kuin rooliin, jolloin äänestä tulee luonteva jatke kuvalle. Spiikki, musiikki ja muut ääniefektit ovat usein mainoksen tai muun filmin sielu. Ei kuva tunnu samalta ilman ääntä.

Käy kuuntelemassa referenssejämme. Sieltä löytyy paljon esimerkkejä erilaisesta äänenkäytöstä.

”Olemme ylpeitä, että asiakaskaartiimme kuuluu värikäs kirjo maan parhaita tuotantoyhtiöitä ja mainostoimistoja. Niin pieniä kuin suuria”

Meillä on ollut kunnia tehdä töitä Suomen parhaiden näyttelijöiden ja ammattiäänten kanssa. Olemme ylpeitä, että asiakaskaartiimme kuuluu värikäs kirjo maan parhaita tuotantoyhtiöitä ja mainostoimistoja. Niin pieniä kuin suuria. Ammattilaisten kanssa on antoisaa työskennellä. Monien kanssa on vuosien historiaa takana.

Ääni on kiehtova ja todella monipuolinen elementti. Sillä tosiaan on merkitystä. Viestistä putoaa pohja pois, jos se ei välity oikein. Viestin välittämisen avainroolissa on ammattiääni ja laadukas äänituotanto. Sitä me täällä tehdään. Välitetään omalta osaltamme viestiä ja tunteita eteenpäin. Se on aika hauskaa hommaa 😉

Mikäli projektisi on ääntä vailla, ota yhteyttä!

 

-Kristiina, Dictumin tuotantokoordinaattori

Tsekkaa myös Facebook, Instagram & LinkedIn!