Podcastit – miksi tarvitset ammattistudion?

Podcastit – ne ovat nyt kaikkien korvilla. Niitä kuunnellaan ja tuotetaan yhä kiihtyvällä vauhdilla, eikä ihme. Kiireisen työ- ja perhe-elämän keskellä on näppärää sivistää itseään heittämällä kuulokkeet korvaan ja vaikkapa aamumetrossa tai lenkillä kuunnella itseään kiinnostavia aiheita. Podcasteissa mennään usein pintaa syvemmälle ja uusia näkökulmia avautuu.

Meillä Dictumissakin on herätty tähän uuteen podcastien maailmaan. Laadukkaaseen lopputulokseen tarvitaan laadukkaat fasiliteetit, ja me pitkän linjan äänistudiona voimme tälläiset puitteet tarjota. Mitä kaikkea podcastien äänittämisessä sitten täytyy ottaa huomioon ja miten me voisimme äänituotannon ammattilaisina auttaa? 

Yksi äänittämistämme podcasteista on Netprofile Finlandin kanssa tehty Salesforcen Älyradio, joten päätin vaihtaa muutamia ajatuksia aiheesta Netprofilen viestintäkonsultti Antti Möllerin kanssa, joka toimii Älyradion tuottajana.

Suomessa podcastit ovat vielä varsin tuore, mutta monella tapaa kiinnostava formaatti. Se tarjoaa julkaisijalle mainion tavan luoda syvällinen yhteys kuulijaan: blogeja luetaan keskimäärin muutamia minuutteja, mutta vajaan tunnin podcasteja taas kuunnellaan yleisesti jopa 70-80 prosenttia kokonaisajasta. Lisäksi podcasteja kulutetaan eri aikoina kuin esimerkiksi blogeja – juostessa, siivotessa, autoa ajaessa – joten ne yleensä eivät suoraan kilpaile aiemman sisällöntuotannon kanssa vaan täydentävät sitä”, Antti kertoo.

Valmis podcast on yhteistyön tulos, jossa asiakas ja tuotantoyhtiö ovat suunnitelleet käsiteltävät kokonaisuudet, jotka me äänistudiona autamme toteuttamaan. Podcastit ovat aina kokonaisuus, vaikka aiheet, vieraat ja puhujat vaihtelevat. Kuuntelijan on hoksattava heti, miksi juuri näitä tyyppejä kannattaa kuunnella, ja ohjelmaa täytyy olla vaivatonta ja helppoa seurata. Näin ollen laadukas podcast vaatii perusteellisen suunnittelun ja laadukkaan tuotannon.

 

“Halusimme varmistaa, että leikkuu- ja äänenlaatu ovat priimaa, ja tähän tarkoitukseen äänitys Dictumilla toimii mitä parhaiten”

 

Dictum valittiin Älyradion studioksi Antin kollegan suosituksesta. “Halusimme varmistaa, että leikkuu- ja äänenlaatu ovat priimaa, ja tähän tarkoitukseen äänitys Dictumilla toimii mitä parhaiten”, Antti tarkentaa.

Studion ja äänittäjän merkitys lopputulokseen onkin oleellinen. Antti kertoo, että äänittäjän ammattitaidolla hän podcastin tuottajana voi keskittyä muihin osa-alueisiin. Äänittäjämme ja tuottajamme Hannu Kivisen sparrauksen ja kommentoinnin kautta Antin on helpompi keskittyä nyansseihin ja ohjata podcastin juontajaa sekä vieraita paremmin.

Lisäksi yhteistyö leikkaamisen toteuttamisessa on avainasemassa. Yhteispeli sujuu saumattomasti, kun askelmerkit on asetettu kohdilleen. Tosiaan, vaikka puhe on podcasteissa luontaista ja soljuvaa, eikä kaikkea ole etukäteen pohdittu, täytyy puhe silti pilkkoa kuulijalle loogisiin osiin ja sitten tuottaa ja toimittaa. Kun äänitykset ovat purkissa, alkaa osien koostamien, editointi ja miksaus.

Podcasteja tehdessä niiden kesto on erittäin tärkeä asia pitää mielessä. Kokonaisuuden täytyy kantaa ja kuuntelija pitää kanavalla. Puheen täytyy soljua eteenpäin kiinnostavasti ja sujuvasti. Yksi jakso ei voi olla 5 minuuttia ja toinen 50 minuuttia pitkä. Myös tässä tulee hyvin näkyviin äänittäjän rooli. Spiikkejä ja haastatteluita pitää aina lyhentää, jotta sisältö pysyy kasassa.

 

“Kaiken muun lisäarvon ohella podcastit ovat studion puolesta myös kustannustehokkaita.”

 

Teemme äänitykset monikanavaisesti, eli jokainen osallistuja äänitetään omalle raidalleen. Tämä mahdollistaa paremman jälkityöstön, mikä taas kuuluu lopputuloksessa. Studiossa on ollut yleensä kahdesta neljään henkilöä samaan aikaan. Haastattelija sekä haastateltavat ovat molemmat studiossa tai vaihtoehtoisesti haastateltava voi olla livenä suoran ja laadukkaan yhteyden päässä, kuten ISDN tai Source Connect.

Podcastin jälkityöstö tehdään asiakkaan toiveiden mukaan lähtien pelkästä siivouseditoidusta puheesta loppuun asti tuotettuun ohjelmaan. Joskus podcastit ovat vain editoitavaa ja koottavaa puhetta, joskus mukana on myös muita elementtejä, kuten musiikkia ja tehosteita. Erityisesti näiden avulla juttusarjoista saadaan helposti jatkumo. Netprofilelle tehdyt podcastit ovat juuri tälläisiä loppuun asti tuotettuja kokonaisuuksia, joissa on heille kolmannen osapuolen toimesta sävellettyjä alku- ja loppumusiikkeja ja välijinglejä.

Kaiken muun lisäarvon ohella podcastit ovat studion puolesta myös kustannustehokkaita. Kun materiaalit on saatu kasaan, syntyvät lopulliset podcastit tehokkaasti muutaman henkilön työpanoksella. Hyvä studio, selkeät näkemykset sekä toimitukselliset ja soundipoliitiset ratkaisut tuovat hyvän ja kiinnostavan lopputuloksen.

Podcastit ovat erittäin kiinnostava aihe, ja onkin mielenkiintoista nähdä miten ne seuraavien vuosien aikana kehittyvät. Mikäli teillä tuotetaan podcasteja ja ammattistudiolle olisi tarvetta, niin ota meihin yhteyttä. Autamme mielellämme tuottamaan parhaan mahdollisen lopputuloksen!

P.S Antti kirjoitti aiheesta myös Netprofilen blogiin. Lue ihmeessä lisää podcastien hyödyistä!

 

 -Kristiina, Dictumin tuotantokoordinaattori

Seuraamalla meitä Instagramissa, Facebookissa ja LinkedInissä pysyt kartalla hauskassa äänimaailmassamme.